Er zijn veel redenen waarom iemand een opslagruimte nodig heeft. Omdat je gaat verhuizen en een tussentijdse oplossing nodig hebt voor je inboedel. Omdat je aan verbouwingswerken begint. Of omdat je een heleboel spullen hebt die je thuis niet kwijt kunt. Hoe dan ook zijn er een aantal tips waar je best rekening mee houdt voordat je het huurcontract voor je opslagbox ondertekent.
- Hoelang wil je je opslagruimte huren?
- Locatie van de opslagruimte
- Grootte en indeling van de opslagruimte
- Wat zijn de opslagvoorwaarden?
- Hoe zijn de opslagomstandigheden?
- Bereik en toegang van de opslagruimte
- Openingstijden van de opslagruimte
- Is de opslagruimte beveiligd?
- Financiële plaatje van de opslagruimte
- Kies een gunstig betaalplan
- Verzekering inbegrepen?
- Hoelang is je opzegperiode?
- Inpak- en opberservice inbegrepen?
1. Hoelang wil je je opslagruimte huren?
Moet je snel uit je huidige woning, maar krijg je de sleutel van je nieuwe huis pas binnen twee maanden? Dan heb je enkel tijdelijk een opslagruimte nodig. Heb je daarentegen grootse (ver)bouwplannen of een hoop spullen waarvoor je thuis geen plaats hebt? Dan kan het zijn dat je wel minstens een jaar met je opslagruimte moet doorkomen. Hou hier rekening mee bij de zoektocht naar je opslagplaats en bij de aanvraag van je prijsoffertes.
2. Locatie van de opslagruimte
Idealiter bevindt je opslagruimte zich in de buurt van je huidige of nieuwe woning. Maar denk eraan dat een opslagplaats dichtbij de stad duurder is dan eentje in meer afgelegen gebied. Maak dus de overweging: meer betalen voor een opslagruimte dichtbij? Of minder betalen en langere afstanden rijden?
3. Grootte en indeling van de opslagruimte
‘t Is nutteloos om een te grote opslagbox te huren als je maar beperkte ruimte nodig hebt. Je betaalt bij de meeste verhuurders namelijk per vierkante meter. Anderzijds mag je opslagruimte ook niet te klein zijn. Want dan ga je je spullen op elkaar proppen, waardoor sommige items misschien beschadigd worden. Bovendien is het ook aangeraden je opslagruimte op zo’n manier in te richten zodat je gemakkelijk al je spullen terugvindt.
4. Wat zijn de opslagvoorwaarden?
Vraag na bij de verhuurder of je de spullen die je wilt opslaan, ook daadwerkelijk mág opslaan. Omwille van brandgevaar mogen chemische vloeistoffen en sterk ontvlambare producten meestal niet in een opslagruimte worden geplaatst.
Ook al heb je zelf geen gevaarlijke producten, toch is het goed om dit op voorhand te checken. De huurder van een nabijgelegen opslagbox heeft er misschien wel ontvlambare items staan. En dat kan ook een risico vormen voor jouw eigen spullen. Of je nu verzekerd bent of niet.
5. Hoe zijn de opslagomstandigheden?
Als je je inboedel voor lange tijd onderbrengt, wil je ook dat ze in een ideale omgeving staan. Check op voorhand of de opslagruimte vocht- en stofvrij is. Is de box ‘s winters verwarmd en in de zomer gekoeld? Wordt er voldoende geventileerd? Belangrijke factoren om bij stil te staan, zeker wanneer je meubels of elektronica wilt stockeren.
6. Bereikbaarheid en toegang van de opslagruimte
Kan je de opslagruimte gemakkelijk en snel bereiken met een verhuiswagen of aanhangwagen? Heb je eigenlijk zelf volledig toegang tot de opslagbox, of moet je steeds met de eigenaar afspreken? Sta hier ook even bij stil. Het is enorm handig dat je je spullen te allen tijde zonder gedoe kunt bereiken. Daarbij hoeft de eigenaar eigenlijk niet te weten wat jij er komt doen (op voorwaarde dat je je aan de opslagregels houdt).
7. Openingstijden van de opslagruimte
Is de opslagruimte 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 toegankelijk voor de huurder? De kans is groot dat je buiten de kantooruren of in het weekend iets nodig hebt uit je opslagbox. Of dat je er dan net iets in wilt stockeren. In dat geval is het gemakkelijk dat je op eender welk moment je opslagruimte kunt openen.
8. Is de opslagruimte beveiligd?
Goed om te weten als je dure spullen in je opslagruimte kwijt wilt. Of zaken die voor jou van onschatbare, emotionele waarde zijn. Is het opslaggebouw voorzien van onbemande bewaking, zoals een alarmsysteem en/of camera’s? Of is er bemande security die een oogje in het zeil houdt?
Wist je trouwens dat wij ook beveiligde en verwarmde opslagruimte voor oldtimers en campers hebben?
9. Financiële plaatje van je opslagruimte
We kunnen er jammer genoeg niet onderuit. Welk prijskaartje hangt er aan je opslagruimte? Zoals we hierboven al hebben vermeld, betaal je meestal per vierkante meter. Daarnaast rekenen sommige verhuurders ook bijkomende kosten aan, zoals voor administratie, beveiliging, onderhoud, elektriciteit en verwarming. Vraag altijd op voorhand na of de verhuurder dit in de totaalprijs verrekent, of dat deze kosten pas achteraf op je factuur verschijnen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees ook onze 7 tips voor een goedkope verhuis.
10. Kies een gunstig betaalplan
Ook niet onbelangrijk: wat is de betalingstermijn van je opslagruimte? Betaal je maandelijks, per kwartaal of jaarlijks? Moet je misschien een voorschot of waarborg betalen? Onderhandel eventueel met de verhuurder voor een betalingstermijn die het meest gunstig is.
11. Verzekering inbegrepen?
Zorg ervoor dat je inboedel verzekerd is tegen ongelukjes zoals brand, stormschade of waterschade. Check bij de verhuurder of de verzekering inbegrepen is in de prijs en het huurcontract. Is dat niet zo, dan moet je zelf nog een verzekering afsluiten bij een externe verzekeraar.
12. Hoelang is je opzegperiode?
Ben je van plan een opslagruimte voor langere tijd te huren? Controleer dan hoe lang je op voorhand je opslagruimte moet opzeggen. Is dat een maand? Drie maanden? Houd hier rekening mee. Je wilt namelijk niet blijven doorbetalen voor een lege unit.
13. Inpak- en opbergservice inbegrepen?
Wil je de opslag van je inboedel 100% uitbesteden? Ga dan voor een all-inpakket. Sommige verhuurders van opslagboxen bieden een complete service van het inpakken van je spullen, over de georganiseerde indeling van je opslagruimte en het op orde houden, tot het klaarzetten van je inboedel voor afhaal. Check ook hier op voorhand of deze service inbegrepen is, of dat je er extra voor betaalt.
Ben jij dus van plan een (tijdelijke) opslagruimte te huren? Bij Hoeks Verhuizingen bieden we opslagruimte mét of zonder all-in inpak- en opbergservice. Interesse? Bereken nu de prijs van je opslagruimte en vraag je gratis offerte aan.