Vanaf april 2016 betalen vrachtwagens een kilometerheffing op de belangrijkste Belgische verkeersassen. De tarieven variëren tussen 0,074 en 0,2 euro. Tegelijk voorziet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in compensaties voor de Vlaamse transportsector.
Let op: dit artikel vermeldt oudere tarieven. Voor de huidige tarieven, lees het artikel over de kilometerheffing in 2023.
De exacte tarieven en compensaties worden per regio bepaald. Vlaanderen kwam gisteren als eerste met die voorwaarden naar buiten.
Het tarief hangt af van de emissieklasse en het gewicht van de vrachtwagen. De tarieven liggen onder het niveau van de kilometerheffing in Duitsland. Op termijn wil Weyts ook een voordeliger tarief voor vrachtwagens die elektrisch of op gecomprimeerd aardgas of lpg rijden, maar daarover loopt het overleg met de andere gewesten nog.
De binnenlandse transportsector krijgt een hele reeks compensaties. De kilometerheffing wordt volledig aftrekbaar van de vennootschaps- en personenbelasting. Daarnaast wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd tot het Europese toegelaten minimum. Voor de kleinste vrachtwagens wordt ze zelfs afgeschaft. Tot slot wordt 40 miljoen euro uitgetrokken om de indirecte loonkosten van de transportsector te verminderen.
De kilometerheffing zal gelden op alle wegen waar nu het eurovignet geldt: autosnelwegen en enkele belangrijke hoofdassen. Maar er zijn enkele vrijstellingen om de Vlaamse concurrentiepositie te vrijwaren. In de havengebieden moet niet worden betaald en in de Liefkenshoektunnel ook niet, al zal daar, zoals nu, tol worden betaald.
De totale inkomsten van de kilometerheffing voor vrachtwagens bedragen 310 miljoen euro per jaar. Daarvan gaat 100 miljoen euro rechtstreeks naar investeringen in het (snel)wegennet, waardoor het budget voor wegeninfrastructuur met een derde stijgt. Ook de boetes op inbreuken tegen de kilometerheffing worden opnieuw geïnvesteerd in het wegennet. De rest vloeit naar de Vlaamse begroting.
De vraag is of de regeling – en vooral de compensaties voor de Vlaamse transportsector – groen licht zal krijgen van Europa. (cf. De Tijd – 20/05/2015 – Barbara Moens)